Vett & Etikett!

Min son berättade igår för mig och två av mina vänner att de hade haft en lektion i vett & etikett... det startade en liten diskution  mellan oss... att det borde finnas med i skolverksamheten .. tyckte det var himla bra att ha lektion  i det, .  Varför har inte alla det? menar det borde ingå i skolan, iallafall i högstadiet om alla papper som man bör klara av att fylla i, ifall man blir arbetslös och måste ha med försäkringskassan att göra eller om man ska ha med facket (akassan) att göra, borde det inte ingå? Eller hur man för sig bland folk! Hur man beter sig mot folk!  Hur man visar respekt! Listan kan göras lång men Helt enkelt VETT & ETIKETT borde ingå i skolverskamheten...  eller vad tycker ni?

Nästan så vi pratade om att införa aga i skolan? vart går gränsen? hur ska en lärare göra för att få den busiga att sluta störa klassen? Lärare idag vågar inte göra för mycket... svårt att veta vart gränsen går.. klart vi itne vill att en lärare ska få ge sig på ett barn, men iallafall markera att det inte är Ok att bråka, finns säkert de lärare som missbrukar det och det är inte så det är meningen att det ska bli....

Kommentarer
Postat av: Mikela

Jag kan ju faktiskt känna att vett och etikett ska väl ända föräldrarna lära sina barn?

Jag tror att om fler föräldrar lärde sina barn mer vett och etikett och hyfs så skulle det inte behövas i skolorna...Respekt finns inte idag bland dagens barn (visst finns det men inte alls på långa vägar så som det borde finnas!) Jag kör stenhårt med att att man sitter fint vid matbordet, säger tack för maten, dukar undan sin tallrik och allmänt vett överhuvud taget, hur man tilltalar människor man inte känner etc..

Jag kan bli galen när det kommer hem kompisar till barnen som bara reser på sig och inte säger tack för maten eller ens tar undan sin tallrik,då undrar jag alltid hur de gör hemmavid..

Men däremot skulle skolorna på högre nivå (typ nian eller gymnasiet) kunna gå igenom lite mer som du skriver hur gör man när man söker jobb eller annat viktigt..

2009-02-18 @ 18:25:55
Postat av: Anonym

JA självklart ska föräldrarna göra det oxå, men menar att skolan oxå kan gå igenom det.. menar inte att det ska ta upp ett helt skolår... jag lär mina barn såna saker oxå, mina barn mitt ansvar brukar jag säga :) men alla barn får uppenbarligen inte lära sig sånt i skolan, tyckte det var en kul grej att min son fick en sån lektion han tyckte det var kul:)

2009-02-18 @ 18:58:12

Tyck till här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0